lancering LocationAnalyst: kantoorlocatie-keuzetool optimaliseert mobiliteit van de werkgever

on 16 februari 2018

Deze week lanceerde MobilityLabel de tool ‘LocationAnalyst’. Met dit innovatieve systeem kan elke werkgever met verhuisplannen of vastgoedadviseur zelf de beste nieuwe vestigingslocaties vinden vanuit het oogpunt van bereikbaarheid. De gebruiker ziet op een overzichtelijke manier wat de impact is van elke mogelijke nieuwe kantoorlocatie en hoeveel reistijd, kosten en CO2 je bespaart door op een logischer plek naar een nieuwe vestigingsplaats te zoeken.

MobilityLabel is een Smart Mobility Leverancier die zich onder andere gespecialiseerd heeft in vestigingsplaatsonderzoeken vanuit mobiliteitsperspectief. De kennis vanuit alle herhuisvestingstrajecten van de afgelopen jaren heeft MobilityLabel recentelijk vertaald in de do-it-yourself locatieadviestool ‘LocationAnalyst‘ die deze week gelanceerd is. Hiermee kunnen werkgevers (of hun adviseurs) zélf achter de knoppen zitten en –zonder specifieke kennis van mobiliteitsmanagement– komen tot een shortlist van voor hen interessante, goed bereikbare locaties. Locaties die tegen lagere reiskosten en met minder files te bereiken zijn en die meer ruimte geven aan duurzaam mobiliteitsbeleid.LocationAnalyst

Het kwantificeren van bereikbaarheid

Juist bij het kwantificeren van bereikbaarheid gaat nog veel mis. Makelaars verkopen een pand vaak als ‘goed bereikbaar’ zonder dat gekeken wordt naar de onderliggende verplaatsingen. Het feit dat er een bushalte op 200 meter afstand is, of dat het kantoor ‘op steenworp afstand van de snelweg ligt’ voorkomt nog geen miskleun op het gebied van mobiliteit en mobiliteitskosten. Goede bereikbaarheid is heel bedrijfsspecifiek. Het hangt sterk af van het mobiliteitsbeleid, de woonadressen van medewerkers, reisverbindingen, files en dienstregelingen.

Veel bedrijven staren zich blind op de vierkantemeterprijzen, maar wist je dat de totale mobiliteitskosten van een gemiddelde dienstverlener vaak van dezelfde orde van grootte zijn als de huurkosten? En dat je beter naar je locatie dan naar je energielabel kunt kijken als je écht CO2 wilt besparen? Voor de meeste organisaties is 60% tot 75% van de CO2-footprint namelijk bepaald door mobiliteit, dus locatie.
Bij MobilityLabel merken we een toenemende interesse in gekwantificeerde bereikbaarheid. Zo kijken recent gefuseerde bedrijven in de huidige economie bijvoorbeeld steeds meer naar talentbehoud. Als je twee hoofdkantoren samenvoegt tot één, kan een verkeerd uitgepakte locatiekeuze er makkelijk voor zorgen dat je schaarse talent massaal het bedrijf verlaat, omdat ze niet zit te wachten op een reistijdtoename van meer dan een half uur, of bijvoorbeeld een sterke auto-afhankelijkheid.

 

Big data

LocationAnalyst-vergelijkingsscherm

LocationAnalyst-vergelijkingsscherm

MobilityLabel vindt het een groot misverstand dat mobiliteitsoptimalisatie voor de gebruiker altijd complex zou moeten zijn en dat je altijd een adviseur en ingewikkelde rapporten nodig hebt zodra het om mobiliteitsbeleid gaat. En dat is niet meer van deze tijd. De afgelopen tien jaar is de branche gewend geraakt aan de oude methode waarbij je nog even een postcodebestandje laat doorrekenen voor het centrum van Utrecht en één voor Den Haag, om vervolgens je finale keuze te maken’. Dit is het tijdperk van big data, dus zet die rekenkracht dan ook in voor het ondersteunen van je beslissingen. Daar zijn het onderwerp en de bedragen belangrijk genoeg voor. Daarom rekent LocationAnalyst van te voren élke vierkante kilometer in het zoekgebied voor je door, gebaseerd op de verplaatsingen van jóúw medewerkers, en op alle mogelijk manieren van reizen, zoals auto, fiets, OV, maar ook de combinatie fiets+OV. Die berekeningen worden voor de werkgever klaargezet en in de LocationAnalyst-tool getoond in de vorm van verschillende soorten heatmaps: kaarten die per vierkante kilometer aangeven hoe gunstig die locatie is vanuit het oogpunt van reistijd, -kosten, CO2 of auto-afhankelijkheid. Als een soort hoogtekaart zie je direct hoeveel er te besparen valt bij een verhuizing. Met schuifjes en knoppen kun je vervolgens zelf locaties met te hoge waarden wegfilteren en interessante nieuwe locaties toevoegen aan je shortlist. Deze shortlist kun je in een apart vergelijkingsscherm op allerlei detailcriteria vergelijken, zoals ‘gemiddelde reistijd’, maar ook ‘hoeveel medewerkers gaan bij deze verhuizing meer dan 30 minuten extra reizen’, ‘fietspotentieel’ of ‘OV-potentieel’. Een ideaal vertrekpunt om met je vastgoedadviseur in gesprek te gaan.

Gebruikers van LocationAnalyst ontdekken zo zelf de vestigingslocaties met de voor hen juiste balans tussen reistijd, reiskosten en CO2-footprint, passend bij het HR-beleid, de vastgoedstrategie en de CO2-ambitie.

Meer informatie over LocationAnalyst (incl. volledig werkende demo) is te vinden op mobilitylabel.nl/locatie-advies.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post: